مصایب مردم در تشکیلات سازمان تامین اجتماعی - فرهاد رنجی

مصایب مردم در تشکیلات سازمان تامین اجتماعی - #فرهاد_رنجی

خدا نکند مشکل یا مورد بیمه ای برایتان اتفاق بیفتد، اکنون که این مطلب را می نویسم سال 2019 معادل 1398 شمسی هست و رنج و عذابی که مردم در این خصوص می کشند در هیچ رسانه خصوصی یا دولتی منتشر نشده و یا منفعتشان ایجاب نکرده که منتشرشان کنند.

تشکیل کارگزاری های رسمی تأمین اجتماعی به منظور روان سازی امور و فعالیت ها، ارتقای سطح رضایتمندی مردم، کاهش اتلاف وقت و رفت و آمدهای درون شهری بیمه شدگان تأمین اجتماعی ایجاد شد ولی کافیست یکبار گذرتان به این کارگزاری ها بیفتد تا ببینید که چه بل بشویی در این کارگزاری ها هست.

قوانین دست و پا گیر خود تامین اجتماعی یک طرف که در این مقال نمی گنجد و ضعف های بنیادین اون یک طرف! برای راحتی مردم قرار شد کارگزاری های رسمی در یک مکان بزرگ با امکانات مناسب و نیروی آموزش دیده و تجهیزات کافی و... به یاری مردم برسند ولی از حرف تا عمل خیلی فاصله هست. اغلب کارگزاری های بیمه تحت شرایط مبهم به افراد وابسته به خود سازمان تامین اجتماعی واگذار شده و اکثرا در اماکن استیجاری کسب و کار خود رو شروع کرده اند و جابجایی آنها خود یک معضل به حساب می آید. نحوه برخورد و آداب برخورد با مردم به نیروهای آموزش ندیده و اغلب ناوارد به قوانین اداری باعث رنجش خاطر ارباب رجوع هست.

مشکلات فقط به همین جا ختم نمی شود. بسیاری از امور قرار بود بصورت کامل از عهده سازمان تامین اجتماعی به واسطه کارگزار رسمی بیمه برداشته شود که مردم سریعتر و آسان تر به امورشان رسیدگی کنند اما مشکلات از همین جا شروع می شود.

بانک های اطلاعاتی که از طریق سامانه های اینترنتی در اختیار عموم مردم قرار گرفتند با هزینه های زیادی ایجاد شدند ولی گویا آن طرف این میز خدمت الکترونیکی کسی نیست که به درخواست های مردم پاسخ دهد فرقی نمی کند انسان باشد یا یک برنامه کامپیوتری.

شواهد موجود نشان می‌دهد که این سازمان رابطه چندان خوبی با خدمات الکترونیک و اینترنت نداشته و برنامه‌ریزی جامع برای الکترونیکی شدن ارائه خدمات به ارباب رجوع وجود ندارد! چرا که هنگام مراجعه به یکی از شعب تامین‌اجتماعی با وجود اینکه سابقه بیمه شده در سایت سازمان موجود است باز هم این پاسخ را از جانب کارمند مربوطه می‌شنوید که باید چند روز برای تجمیع سوابق خود صبر کنید.یا اینکه از شما می خواهند که فرمهای دستی را جهت تکمیل سوابق تکمیل نمایید انگار این سازمان عریض و طویل و پرحاشیه که برای مدتی هم به صندوق تامین‌اجتماعی تغییر نام پیدا کرد چندان تمایلی به تغییر شیوه قدیمی و کاغذبازی‌های منسوخ اداری ندارد و چنین به نظر می‌رسد که هدر رفتن عمر و وقت مراجعه‌کنندگان برای آنان اهمیتی ندارد.

جالب اینکه چه در کارگزاری ها و چه در خود شعب ادارات سازمان تامین اجتماعی وقت برای شما نباید ارزش چندانی داشته و باید کفش های آهنین به پای خود داشته باشید تا از بالا و پایین رفتن ها در طبقات و این اتاق به اون اتاق هم گلایه نکنید.

دردآور اینجا هست که تایید نسخه دارویی بیمارانی که داروهای خاص و گران‌قیمت مصرف می‌کنند نیز در تامین اجتماعی با شلوغی و ازدحام صورت می گیرد که همین موضوع باعث رنج دوچندان بیمار و خانواده بیمار خواهد بود.

در دنیایی که به سمت هوشمندی حرکت می کند اولین گام برای خدمت به مردم بهره گیری از فناوری های نوین و ایجاد خدمات الکترونیک است که البته قدم هایی برای آن در حوزه های دیگر برداشته شده است ولی در نظام تامین اجتماعی از آن بی بهره هستیم. پرسش اصلی این است که برای رفع این خلاء بزرگ، چه زمانی مردم از شر این ناهماهنگی و بی تدبیری ها رهایی خواهند یافت؟

از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی با یک اپراتور تلفن همراه نیز جهت ارائه خدمات آنلاین الکترونیک اقدام به ایجاد یک پرتال و سامانه های الکترونیکی هزینه نمود معلوم نیست چرا و به چه علت مردم از خدمات الکترونیکی بهره مند نیستند و باید ساعتها در ترافیک خیابان ها و طبقات شعب و کارگزاری های تامین اجتماعی معطل بمانند.

گویا سازمان تامین اجتماعی فراموش کرده است که با هزینه همین کارگران و کارمندان شرکتی و کارگاهی هست که این مجموعه عریض و طویل خود را زنده نگه داشته ولی کمترین خدمت رسانی را به آنان دارد. اگر چه این موضوع در شهرستان های کم جمعیت ممکن است به این شدت که توصیف شد نباشد ولی میزان پاسخگویی و کندی خدمات در سراسر کشور محسوس است و باعث رنجش خاطر و اتلاف زمان می باشد.

واگذاری کارگزاری های تامین اجتماعی به برخی افراد که فاقد شرایط اولیه آن هستند و همچنین رها کردن آنها به حال خود معضل اجتماعی بزرگی هست که اغلب مردم را خسته و کلافه می کند. بسیاری از کارگزاری ها مساحت کمی دارند و جوابگوی حجم زیاد مراجعه کنندگان نیست. به اینها اضافه کنید کمبود نور و سیستم تهویه مناسب و گردش هوا را، کمبود نیروی انسانی آموزش دیده نیز در کارگزاری ها مردم را آزار می دهد. قطعی های مکرر سیستم باعث ایجاد صفهای طویل درشعب و کارگزاری ها می باشد. حال اگر قطع برق و اینترنت و اینترانت را نیز در نظر بگیریم عملا مشاهده می کنیم که بسیاری از مردم در صف های طویل سردرگم و خسته و نا امید می شوند. آیا وقت آن نرسیده است که با یک خانه تکانی اساسی در نحوه سرویس دهی به مردم، آنها را از این سردرگمی نجات دهیم؟ شایسته این است که با وجود مهندسین کامپیوتر وفن آوری اطلاعات و همچنین مهندسین صنایع تجزیه و تحلیل ها صورت گیرد و بهترین و سریعترین مدل سرویس دهی به مردم انتخاب و اجرا گردد. سیستم های دستی و قدیمی با خطا و اعمال سلیقه ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. اما با وجود فقط یک سامانه اینترنتی پویا و زیرساخت قدرتمند به مشکلات ملیونها کارگر و کارمند بیمه شده در تامین اجتماعی خاتمه داده می شود.

مهندس فرهاد رنجی

/ 0 نظر / 48 بازدید